Efekt Bena Franklina (Benjamin Franklin Effect) – nie je len ďalším kognitívnym skreslením, ale doslova psychologickým fenoménom. Volá sa podľa amerického vedca, nakladateľa, diplomata, vynálezcu Benjamina Franklina a vôbec nie náhodou (podrobné info viď komentár).
Bena milujeme všetci, rozhodne nie len obchodníci a marketéri. Každý z nás ocení, keď nám niekto „úplne nezištne“ pomôže.
Ak ma poprosíte o pomoc a ja vám naozaj pomôžem, je omnoho väčšia pravdepodobnosť, že to urobíte znovu. Bez toho, že by ste skúmali dôvody prečo to robím.
A rovnako to funguje opačne – ja poprosím o pomoc vás a bol „by v tom čert“, keby ste odmietli. Nielenže vzájomne „spáchame dobro“, ale hlavne si uľavíme od ďalšej kognitívnej disonancie.
A tak sa z nás stanú „lojálni zákazníci“. Lebo nie je čo riešiť.
Myslíme si, že k tomu, čo robíme, nás vedú racionálne dôvody. Je to však presne naopak.
Dôvody nášho konania sú inštinktívne, zložité a hlavne automatické. A až následne si „racionálne vymyslíme“, prečo sme urobili to, čo sme urobili. To logiku dávaJ
Robením nezištných láskavostí sa viac jeden druhému páčime. Jednoducho, musíme si pomáhať…