Kognitívne skreslenie – denominačný efekt

od | 1. 08. 2022 | Blog

Denominačný efekt (angl Denomination Effect) – je kognitívne skreslenie, ktoré sa týka nášho rozhodovania a hovorí nielen o tom, ako míňame (alebo sporíme) peniaze v rôznych situáciách.

Všeobecne platí, že máme tendenciu minúť väčšie sumy, ak sú denominované v menších hodnotách.

Inak povedané, sme menej ochotní minúť veľké bankovky než ich ekvivalentnú hodnotu v malých bankovkách alebo minciach.

Bez väčších problémov zaplatíme napríklad 10 x 10 EUR, ale v momente, keď máme zaplatiť 1 x 100 EUR sa zamyslíme.

Naozaj mi tento produkt v hodnote 10 EUR stojí zato, aby som tú „stovku“ rozmenila?

A to zamyslenie môže spôsobiť, že si nákup, ktorý mám zaplatiť stovkou rozmyslím, a tým proste ušetrím.

Pomyslenie, že mám zrazu vzdať takej veľkej sumy je pre mňa (nás) jednoducho bolestivé. Ale na tých drobných predsa tak nezáleží, sú to „len drobné“… Ak vám teraz napadli rôzne typy nákupov na splátky (vrátane kreditných kariet a hypoték), je to „myšlienka“ správnym smerom.

Denominačný efekt však nie je len o peniazoch.

Stačí, ak si spomenieme, ako sme svoje deti učili napríklad jesť špenát alebo brokolicu.

Fenomén „malých kúskov a krokov“ je s nami neustále.