Kotvenie (angl. Anchoring Bias) – označované aj ako „kotevný efekt“ je kognitívne skreslenie a zároveň bežná tendencia pri našom rozhodovaní, kedy sa príliš spoliehame na prvú informáciu, ktorú dostaneme, tzv. kotvu.
Akonáhle je kotva nastavená, rozhodnutia potom robíme úpravou okolo počiatočného čísla (informácie) kotvy bez ohľadu na „legitímnosť“ skutočného čísla.
Ak sa snažíte ukotviť loď, kotvu môžete vyhodiť vysoko alebo nízko.
Keď spoločnosť Apple uviedla na trh prvý iPhone za cenu 600 USD, spôsobila veľmi negatívne reakcie. Bola to síce revolučná novinka, jeden z prvých smartfónov, ale vždy to bol len telefón za cenu presahujúcu akékoľvek očakávania spotrebiteľov.
Apple však po pár týždňoch znížil cenu na 400 USD a už nestíhal vyrábať.
Pôvodná cena bola vysokou kotvou.
Ako príklad nízkej kotvy, s ktorým sa všetci denne stretávame, môže poslúžiť napríklad povinné zverejňovanie platov.