Prekliatie vedomostí (Curse of Knowledge) – je kognitívne skreslenie, ktoré hovorí o tom, ako mimoriadne ťažké to majú lepšie informovaní ľudia, keď majú rozmýšľať a hovoriť o problémoch z pozície tých menej informovaných.
Ak sme v nejakej téme odborník podvedome sa domnievame, že partner (publikum), s ktorým hovoríme, má rovnakú úroveň vedomostí v danej téme ako my a rovnako ako my, má záujem o téme hovoriť.
Učitelia a vedci, ktorí prednášajú študentom alebo verejnosti v odbornom jazyku sú dobrým príkladom, nie však jediným. Vedenie firmy a komunikácia stratégie, marketingové kampane pri uvádzaní produktov – sme v tom všetci viac, ako si myslíme.
Tak schválne – ak máte vedľa seba kolegu (ak nie kolegu, partner/ka/potomok „poslúži“ rovnako dobre), zoberte do ruky pero a vyťukajte mu o stôl napríklad „Macejko“ a nechajte ho hádať, aká je to pesnička.
To musí poznať, Macejka pozná predsa každý!?
V roku 1990 psychologička Elizabeth Newton na Stanford University urobila výskum – ľudia vyklepávali známe melódie. Čo myslíte, koľko % melódiu uhádlo?
Ak teda niekomu niečo vysvetľujeme, nabudúce si predstavme, že pred nami sedia škôlkari.
Táto milá vizualizácia nás spoľahlivo zbaví prekliatia vedomostí. Jednorázovo.