Kognitívne skreslenie: Sociálne schválenie

od | 22. 02. 2021 | Blog

„Dobrý deň, pani Šustrová. Telefónne číslo na Vás mi dal môj bývalý kolega XY. Povedal, že Vy ma zorientujete. Tak volám…“

Princíp sociálneho schválenia (Social Proof Principle) – je kognitívne skreslenie, ktoré „útočí“ na jednu z našich základných potrieb – potrebu niekam patriť. 

Prispôsobujeme sa tomu, čo robia ostatní. 

Aj tomu, čo nerobia. Hlavne vtedy, keď si nie sme istí svojím rozhodnutím a/alebo sa jednoducho rozhodnúť nevieme (neznáma situácia/prostredie, nemáme o situácii/človeku/produkte informácie). 

Tak nám príde vhod, keď nám napríklad 11 z 10 zubárov odporučí používať jasmínovú aviváž alebo dostaneme  referencie na akýkoľvek produkt ( napr. „toto je dobré dievča/chlapec“, „Veronika ťa zorientuje“ a pod.), ktorú už využilo xy klientov pred nami.  

Kto sú ľudia, ktorí pred nami službu využili a aká je jej reálna kvalita a obsah práve pre nás v tej chvíli neskúmame.

Stačí nám, že máme informáciu, že „naša skupina“ ju už „schválila“. 

Spomeňme seriál „Priatelia“ (a/alebo akýkoľvek iný sitcom).

Smiech obecenstva je tiež príkladom sociálneho schválenia – vtipné situácie sa nám zdajú vtipnejšie a skôr sa zasmejeme, keď sa smejú aj iní.